Digitale transformatie doe je zo.

Drie tips uit de praktijk.

Dit is géén blog waarin een dure strategie consultant u gaat vertellen over ‘digitale disruptie’ of sappige Amerikaanse termen gebruikt als ‘change your business culture’ want het is ’adapt or die’. Nee. Dit is een blog door een praktijkman voor praktijkmensen. Dus geen gelul, maar wel gepoets.

Voor de duidelijkheid, ik ben software ontwikkelaar en ondernemer. Mijn doel is om via IT processen te verbeteren en medewerkers meer tijd geven om te doen waar ze goed in zijn. Of dat nu bankieren, bloembollen veilen of bodemonderzoek is. In mijn ervaring is digitale transformatie vaak heel concreet: het medewerkersportaal is onhandig, verouderd en moet vervangen worden. Of de workflow automatisering kost meer tijd om bij te houden dan het bespaart. Daarvoor in de plaats ontwikkelen wij mooie, gebruiks-vriendelijke, geldbesparende platforms. En dan gebeurt er iets bijzonders. Want dit initiële succes zet vaak een serie veranderingen in gang. We digitaliseren nog een proces. Rollen nóg een business concept uit. En zo beland je vanzelf in een transformatie proces. Daarom deze drie tips:

1. Digitale transformatie bereik je door te doen

Terwijl voor veel CIO’s en managers digitale transformatie een ‘cultuur’ ding is; een abstract concept dat ze in de hoofden van hun medewerkers willen prenten, geloof ik in 'digitale transformatie door te doen'.

Met abstracte concepten creëer je een probleem in de toekomst. Initieel krijg je eenvoudig iedereen op één lijn. Uiteindelijk zul je zien dat elke medewerker er zijn eigen ding van gemaakt heeft en niemand elkaar echt heeft begrepen.

2. Vergeet dure consultants

Want of je nu in het MKB werkt of bij een multinational, je bent wendbaarder dan je denkt. En negen van de tien keer heb je helemaal geen dure strategie consultant nodig. Zolang je maar niet te veel in één keer wilt.

3. Start met een concreet project

Boek succes, leer ervan en rol een volgend project uit. Je business digitaliseren hoeft niet in één grote ommezwaai. Dat gaat veel beter in kleinere stappen. Begin daar waar de nood het hoogst is en werk vanaf dat punt naar buiten. Zo wennen je medewerkers aan de nieuwe werkwijze en worden je processen zo min mogelijk belast.

‘Als het zo simpel kan, waarom gebruiken we dan nog Navision?!’

Een voorbeeld van wat ik bedoel. Voor MSQ, investeerder en dienstverlener in de dakenbranche, ontwikkelden wij een tool waarmee dakdekkers op locatie direct een offerte kunnen opmaken en versturen. Op hun scherm klikken ze simpelweg ‘dakgoot vervangen’ aan en voeren de specificaties in. De tool berekent direct de uren en materiaalkosten en verstuurt de offerte naar de klant. Allemaal nog voordat de ladder is opgeborgen! Geen papieren administratie, minder wachttijd, minder kosten en meer tevreden klanten. msq.nl

En dat levert mooie reacties op. Martin Mastenbroek van MSQ: “Als het zo simpel kan, waarom gebruiken we dan nog Navision?! Nu moet ik eerst zorgen dat we hier intern wel klaar voor zijn”

Dat soort digitale transformatie.

Dus als je ons vraagt wat ‘digitale transformatie’ betekent, dan is het dit: concrete IT oplossingen die organisaties helpen bij hun core business. Het zal je verbazen wat de positieve effecten zijn van dit soort simpele, effectieve innovaties op de trots van medewerkers en het plezier dat zij ervaren in hun werk. Zolang je hun ervaring maar voor ogen houdt!

Snelle sprints naar concrete oplossingen

Daarom werken wij bij Second Company altijd in heldere stappen. Een business analyst en UX designer dompelen zich eerst helemaal onder in het bedrijfsproces. Totdat ze zelf dakdekker, verzekeraar of marketeer zijn geworden. Pas dan ontwikkelen wij de oplossing waar de klant écht wat aan heeft. In snelle sprints van twee weken leveren we op, totdat we een volledig op maat gemaakte tool hebben. Maar daar houdt het niet op, want implementatie en onderhoud zijn net zo belangrijk voor het succes van de software. Daarom blijven wij betrokken bij het product en bij het bedrijf.

Ongetwijfeld liggen er soortgelijke kansen in jouw eigen bedrijf en branche. Of het nu procesoptimalisatie is, een nieuw business concept of een mooie, gelikte vervanger van uw medewerkersportaal, wij helpen je graag verder. Wij zijn business analisten, conceptbedenkers, UX designers maar vooral software ontwikkelaars. En wij houden net zo van ondernemen als jij; niet lullen, maar poetsen. Ik zeg: digitaliseer je manier van werken en die cultuur volgt vanzelf.




Technieken?

Second Company is specialist in het ontwikkelen, beheren en hosten van maatwerk software integratieoplossingen. Bovendien zijn wij gespecialiseerd in het toepassen van de nieuwste technieken en methodes binnen softwareontwikkeling.