Software, confectie of maatpak?

"wij maken dit proces inzichtelijk voor klanten en onze medewerkers."

Veel bedrijven hebben te maken met onvoorspelbare ICT-trajecten die vaak door een gebrek aan kennis onvoorspelbaar en onberekenbaar zijn. Om software development trajecten binnen budget te laten slagen, wordt er uitgeweken naar confectiesoftware die kant-en-klaar op de plank ligt. Maar sla je de plank dan niet mis?

Welke keuze maak je?

Wil je net zo’n CRM systeem en dezelfde pakketsoftware als je concurrentie? Wil je van low-code/no-code applicatieplatformen gebruikmaken omdat je zelf onvoldoende kennis hebt en denkt daarmee uniek te zijn? Of kies je er toch voor om onderscheidend te zijn en een gevoel bij je klant te creëren dat zaken doen met jouw organisatie gebruiksvriendelijk, plezierig en echt anders is? Kies je voor dit laatste, lees dan vooral door.

Creëer je eigen interne digitale revolutie!

Want waarom zou je niet software ontwikkelen die echt uniek is voor jouw organisatie als dat binnen budget kan? Wij vinden dat softwareontwikkeling sneller, beter en berekenbaar moet worden en jouw softwaremaatpak maken is daarbij onze grootste uitdaging. Dat doen we met een team van de beste softwareontwikkelaars die van over de hele wereld komen. Maar het gaan vooral om de aanpak:

Hoe we software op maat maken

Ja, ook wij doen aan Agile development, maar we beseffen vooral dat elk project een kop en een staart moet hebben. Wil je langdurige en kostbare projecten voorkomen, dan moet je al bij aanvang voor een goede voorbereiding zorgen. We doorlopen daarbij samen de volgende fases:

Fase 1. Elk offertetraject begint altijd samen met een business analist

Dat is een graver die tijdens een eerste gesprek ruim de tijd neemt, veel vragen stelt met als doel om elk voorstel ‘first-time-right’ te hebben.

Een mooi voorbeeld kwam van een klant die zorgen had geuit over het feit dat we relatief weinig tijd nodig hadden voor de UX design-fase, het mooiste compliment dat we kregen was dat het ontwerp werd geprezen. Kortom, we willen het gewoon in een keer begrepen hebben.

Fase 2. De UX design-fase

Aan de hand van het offertetraject volgt er een gezamenlijk gesprek met de business analist en een UX designer.

Tijdens deze ontwerpfase leveren we je een portal op waar je zelf feedback op kunt geven, zodat het ontwerp meteen goed voelt en voldoet aan de verwachtingen.

Fase 3. Ontwikkelingsfase

De belofte is dat we geen onvoorspelbare ICT-trajecten willen leveren die buiten het budget gaan. Want dat gebeurt nog weleens als op een Agile manier wordt gewerkt en er tussentijds nieuwe, dure inzichten ontstaan.

Projecten kunnen in de ontwikkelfase bij ons niet afglijden in een bodemloze put waar heel veel Euro’s in verdwijnen, omdat de portal automatisch uitrekent hoeveel er nog binnen het budget kan worden gebouwd. Elke twee weken leveren we een werkende versie van je software op, waarbij we streven naar nul bugs bij elke tweewekelijkse oplevering.

Fase 4. Oplevering

In deze fase gaat het Agile, iteratief ontwikkelen over naar afronding en in productie nemen. Een fase waarbij zowel de opdrachtgever als onze ontwikkelaars uit hun comfortzone moeten treden en hard moeten werken om van 95% oplevering naar 100% oplevering te gaan. Het gaat hier om de volledige integratie van de oplossing in het bedrijfsproces in plaats van het oplossen van bugs.

Second Company neemt een begeleidende rol in dit afrondingsproces waarbij er bijvoorbeeld samen op tijd wordt gezocht naar een pilotgroep, de domeinnamen worden doorverwezen, beveiligingscertificaten worden aangevraagd, servers worden ingericht en wordt gekeken naar mogelijke partner API’s.

Fase 5. Onderhoud

Na de oplevering willen we dat jouw softwareoplossing ook altijd een maatpak blijft. We hebben zowel automatische als wekelijkse manuele controle en komen proactief met suggesties om het opgeleverde platform verder te optimaliseren.

We geloven dat een succesvol product zich vormt naar de gebruikers. Dat is waarom we het dagelijkse gebruik meten, analyseren en onderzoeken om nog meer voordeel uit je portaal te kunnen halen.

Tot slot

We hebben voor grote klanten bewezen software op maat kunnen maken. Veel belangrijker is dat we ernaar streven om alleen de softwarehelden in huis te hebben die matchen met onze bedrijfscultuur.

Weg met de softwareconfectie, omarm de softwaremaatpakken!

Sebastiaan Herman

Hands-on CEO van Second Company

Heb je een vraag over dit onderwerp?

Technieken

Software development door Second Company

Second Company is specialist in het ontwikkelen, beheren en hosten van maatwerk software integratieoplossingen. Bovendien zijn wij gespecialiseerd in het toepassen van de nieuwste technieken en methodes binnen softwareontwikkeling.

Meer informatie