Haarlems IT-bedrijf redt Amerikaanse Tech-gigant

Verder: hoe converteer je traffic naar sales, en het geheim achter succesvolle IT.

Binnenlopen bij één van de grootste techbedrijven op aarde en erachter komen dat ze net zo worstelen met IT als ondernemers in het MKB. Wij schreven er een blog over zodat jij er je voordeel mee kunt doen! Verder: hoe converteer je traffic naar sales en waarom zegt onze naam alles wat je moet weten over succesvolle IT.

Business en IT begrepen elkaar niet

Het gebeurt niet elke dag. ’s Werelds grootste veilingplatform belt je op om te komen praten over het vlottrekken van een vastgelopen IT-project. Natuurlijk zeg je dan ‘ja’. Tegen de tijd dat onze medewerkers binnenliepen worstelden hun interne developers al twee jaar met gebrekkige software van een leverancier. Er was frustratie over de trage voortgang en er waren hoog opgelopen spanningen tussen de business unit en het IT-team, maar niemand slaagde erin een brug te slaan. Dat was precies wat wij wel deden, dankzij ons praktische business driven aanpak.

Met kennis van zowel de business als de software én ervaring in team building gingen wij te werk. Al snel concludeerden we dat het belangrijkste probleem helemaal niet de software was, maar juist onduidelijke verantwoordelijkheden. En tegen de vermoedens van de business unit in, lag de verantwoordelijkheid voor het software-probleem dan ook niet bij het IT-team maar bij de leverancier. Binnen een maand hadden wij het probleem gevonden en in goede samenwerking met de softwareleverancier opgelost. Belangrijker nog; het team kon weer naar behoren functioneren.

Dat leverde Second Company een prachtige referentie op, van een van de grootste tech-bedrijven ter wereld;

Door hun technische kennis, probleemoplossend vermogen en specifieke werkwijze weet Second Company bottlenecks snel op te lossen. Ze voelen intuïtief aan wat business kan gebruiken en weten goed wat er wel en niet van de leverancier verwacht kan worden. Hierdoor blijft het duidelijk wie er verantwoordelijk is voor welk probleem en kan er snel en effectief worden opgetreden.

Roelof Lettinga

Ik hoor de klacht vaker: het ontbreekt aan mensen met brede kennis en ervaring in zowel IT als business. En dat brengt mij op…

Geheim nr. 1

IT is meer dan software, IT ís business. En daarom heb je mensen nodig die zowel de software als de business snappen én management skills hebben. Bovenstaand project is een schoolvoorbeeld van waarom wij bij Second Company onze developers opleiden om alle aspecten van een probleem op te kunnen lossen. Zie ook ons blog ‘3 redenen

Laat ik je nog een mooi voorbeeld geven van onze aanpak.

Van traffic naar sales: zo maakten wij startup Hotelkamerveiling.nl de grootste

Voor onze software developers is het hoogst haalbare niet een perfecte regel code, maar een perfecte regel code die business verbetert. Dus toen Hotelkamerveiling.nl ons benaderde om hun sales te helpen vergroten was dat een heldere, spannende uitdaging.

Hotelkamerveiling.nl lanceerde met de ambitie om in korte tijd de grootste veilingsite in hun klasse te worden. Het enige probleem was een gebrekkige website. Ze kregen wel traffic, maar bezoekers maakten telkens af voordat ze hadden geboekt omdat het aan allerlei functionaliteiten en een duidelijke visie op de site ontbrak. Ook hier kwam onze business driven mindset perfect van pas.

We analyseerden de behoefte van zowel business als bezoekers en vertaalde die door naar functionele oplossingen. Zo creëerden we een snelle beschikbaarheid check op de kamers die werden geveild en brachten die naar voren op de homepage. Een soepeler reserveringssysteem verminderde het aantal stappen dat bezoekers moesten doorlopen en zo deden we nog wat aanpassingen. Dit lijken simpele oplossingen maar er ging zeer complexe programmering aan vooraf, waarbij we verschillende databases en systemen aan elkaar koppelen.

De investering bleek het dubbel en dwars waard. Dankzij onze nieuwe en effectieve functionaliteiten boekte de website een exponentiële omzetgroei en waren ze in een paar jaar tijd de grootste van Nederland. En zo kom ik op…

Geheim nr. 2

Onze werkwijze is zo succesvol omdat wij niet met exotische, onnodige oplossingen komen. Ons werk moet gewoon werken. Daarom ontwikkelen we simpelweg de beste oplossingen voor het probleem en vertalen dat naar code. Meer over deze effectieve aanpak lees in ons blog ‘Digitale transformatie doe je zo

Vandaar de naam

Business en IT moeten elkaar 100% weerspiegelen, een eeneiige tweeling zijn. Zodat klanten een digitale versie van hun bedrijfsprocessen krijgen, maar dan strakker, mooier, efficiënter, beter.

Bij ons vind je daarom geen accountmanagers of onnodige extra organisatielagen. Onze developers zijn opgeleid om met een business mindset naar IT te kijken. Ze werken direct samen met de klant en lossen issues op in gezamenlijke chatgroepen. Ook al zijn wij onafhankelijk, wij zijn zó vertrouwd met de business en zitten zo dicht op de operatie, dat het lijkt of onze klanten een in-house IT-team hebben zitten. Vandaar onze naam: Second Company, your digital company.

Tegen welke IT-problemen loop jij in jouw ambitie? Deel ze hieronder want ik hoor het graag. Om ervan te leren en eventueel ook om ze te helpen oplossen.

Sebastiaan Herman

Hands-on CEO van Second Company

Heb je een vraag over dit onderwerp?

Technieken

Software development door Second Company

Second Company is specialist in het ontwikkelen, beheren en hosten van maatwerk software integratieoplossingen. Bovendien zijn wij gespecialiseerd in het toepassen van de nieuwste technieken en methodes binnen softwareontwikkeling.

Meer informatie