Grip op je IT met een digitale strategie voor de bouw

Waarom is een digitale strategie zo belangrijk voor de veerkracht van je bedrijf? En waarom is het cruciaal om vooral nu actie te ondernemen? Tijd voor een positief perspectief voor de bouwsector.

Technologische ontwikkelingen hebben grote invloed op de structuren in onze economie. Er vinden verschuivingen plaats in waardeketens, er worden hele markten opgeschud, er ontstaat zelfs een compleet nieuwe economie (de platformeconomie). Nieuwe concurrenten komen uit onverwachte hoeken.

Veranderingen in de wereld lijken voor een bedrijf dat zich niet primair bezighoudt met digitale strategie, erg snel te gaan. Door corona worden bedrijven gedwongen in rap tempo digitaal volwassen te worden. En dat geldt ook voor jouw bouwbedrijf, net als voor jouw klanten en medewerkers. Zij veranderen ook mee. De manier waarop ze naar jouw bedrijf kijken. Wat ze van jou als leverancier of als werkgever verwachten. Het staat allemaal niet stil.

Het is dus aan jou om een manier te vinden om als bedrijf mee te draaien in die veranderingen. Daarvoor is het van belang om te begrijpen hoe jij je positie pakt en vasthoudt in de nieuwe platformeconomie. Hoe je samenwerkt met opdrachtgevers met een groeiende datahonger.

En hoe je in een digitale wereld medewerkers aan je bindt. In het bijzonder medewerkers die in het digitale tijdperk zijn geboren. Als digitalisering geen onderdeel van je strategie is, loop je continu achter de feiten aan. Dan lig je er heel snel af.

>>Meer weten over hoe jij hét bouwbedrijf van de toekomst wordt? Schrijf je in voor het webinar van 15 mei >> 

Transformeren start met een stevig plan

Hoe pak je dit aan, die digitale transformatie? Waar begin je? Die veranderingen voer je uiteraard niet zomaar door in een paar dagen. Daarvoor heb je eerst een stevig plan nodig. Een strategisch plan dat helder weergeeft welke keuzes je moet maken en welke acties je moet nemen. Met deze digitale strategie pak je de controle terug en maak je je bedrijf toekomstbestendig.

Het is daarbij goed om te beseffen dat een digitale transformatie niet gelijk staat aan het updaten van je IT. Het is dus geen IT-feestje. Maar een upgrade van je hele bedrijf en de manier waarop je (samen)werkt, waarbij je gericht werkt aan de volgende 5 pijlers:

  1. Je ketencommunicatie digitaliseren
    Het succes van je bouwbedrijf is afhankelijk van je positie in de keten. Is het lastig voor ketenpartners om informatie uit te wisselen met jouw bedrijf? Verstuur je papieren offertes, orderbevestigingen en facturen? Moet een klant werkbonnen handmatig ondertekenen? Of krijgen je leveranciers papieren facturen? Dan ben je niet een aantrekkelijke partner en maak je het onnodig lastig voor jezelf. Heb je alles gedigitaliseerd en verloopt de communicatie met jouw bedrijf soepel en vlekkeloos, dan ben jij de ideale partner in de bouwketen.
  2. Je processen digitaliseren
    Voor een goede werkvoorbereiding is het cruciaal dat je alle informatie goed in kaart hebt. Je wilt alles in je processen daarom zoveel mogelijk digitaliseren. Want elke overdracht van persoon naar persoon of van mapje naar dossier, is er simpelweg één te veel. En omdat je in de bouw werkt op verschillende locaties vormt de informatiestroom van hoofdkantoor naar de mensen op locatie – en vice versa – de crux. Hoe meer je deze processen digitaliseert, hoe sneller en nauwkeurig je kunt werken.
  3. Voldoen aan de datahonger van je klanten
    Klanten verwachten steeds meer van jou als bouwbedrijf. Meer service, meer en betere informatie, kortere reactietijden, 24/7 bereikbaarheid. Opdrachtgevers verwachten ook steeds meer digitale prestaties. Ze hebben datahonger. Of eisen keihard dat je bepaalde zaken digitaal op orde hebt. Denk aan Rijkswaterstaat die eist dat je testrapporten gedigitaliseerd zijn. Of netbeheerders die eisen dat aansluitgegevens digitaal worden opgeleverd. Je moet aan dit soort verwachtingen kunnen voldoen om aantrekkelijk te blijven en je concurrentiepositie te verstevigen.
  4. Empowerment van je medewerkers; zij blij, jij blij
    Je medewerkers hebben ook digitale verwachtingen. Een werkomgeving met inefficiënte, handmatige processen, dat pikken ze niet langer. Blijf daarom aantrekkelijk als werkgever en zorg voor digitale innovaties. Dan blijven je medewerkers gemotiveerd en productief.
    Ook zorg je er met digitalisering voor dat je minder afhankelijk bent van individuele medewerkers. Je legt je processen en werkwijzes digitaal en centraal vast in een systeem of platform, zoals Uber dat bijvoorbeeld heeft gedaan. Zo ben je niet meer afhankelijk van de kennisoverdracht door de ervaren senior, maar kunnen nieuwe monteurs direct aan de slag en zich puur richten op hun eigen vakkennis en het uitvoeren van de klus. Met een review door de klant als laatste stap. Ter beoordeling van de monteur en/of als input van een beoordeling van jou als bedrijf. Zo vragen netbeheerders aan bewoners hoe de service van BAM-monteurs was bij een meterwisseling en nemen dit mee in hun totale beoordeling van BAM.
  5. Je product of dienst (ook) digitaliseren
    Ontwikkel een digitaal product of dienst. Of een digitale (service)uitbreiding van een fysiek product. Hiermee vergroot je je bereik, impact, service en inzicht. Zo blijf je aantrekkelijk voor je klanten en blijven ze loyaal aan jou. In deze tijden van corona worden trainingen bijvoorbeeld noodgedwongen omgezet naar online trainingen. Makelaars geven digitaal virtuele rondleidingen door woningen. Bedrijven zetten fysieke events om naar webinars. Presenteren voorstellen aan hun opdrachtgevers niet meer fysiek maar via videocalls. Als je je zaken niet gedigitaliseerd kunt aanbieden, dan sta je buitenspel.

Als je gericht werkt aan deze 5 pijlers en ze opneemt in je digitale strategie, word je aantrekkelijker, beter, sneller, nauwkeuriger, met minder faalkosten. En bovenal toekomstbestendiger en veerkrachtiger. Zo ben jij voorbereid op wat er ook op je pad komt.

>>Meer weten over hoe jij hét bouwbedrijf van de toekomst wordt? Schrijf je in voor het webinar van 15 mei >> 

Klantcases in de bouw

Een aantal grote namen, waaronder het grootste bouwbedrijf en de grootste dakdekker in ons land, gingen je al voor met een succesvolle digitale transformatie:

Hoe BAM digitaal transformeerde zonder vakmensen te verliezen

  • De digitaliseringsgraad steeg van 20% naar 95% terwijl ook de medewerkerstevredenheid verbeterde.
  • De cashpositie verbeterde met 1 miljoen.
  • Het resultaat verbeterde met 15-20%.
  • Erkend met de beste jurybeoordeling – ICT-project van het jaar in het Grootbedrijf – Computable Awards 2019.

Lees meer op PIT Digitale Transformaties – de website van Ruurd Portman>>

Hoe MSQ het digitale dakdekkersbedrijf van de toekomst werd

Als het gaat om het bedrijf van de toekomst – het digitale platform – is er een ‘winner takes it all mentality’. In de regel zijn bedrijven die in een vroeg stadium transformeren tot platform ook succesvoller. Met dat in het achterhoofd besloot MSQ om een strategisch partnerschap aan te gaan met Second Company om zo het digitale dakdekkersbedrijf van de toekomst te bouwen. En daar zijn we best trots op. Lees meer>>

 

De digitale transformatie en het krachtige ecosysteem van CPE

In samenwerking met CPE creëerden we een digitale strategie voor een krachtig ecosysteem waarmee ze veel efficiëntie bereiken. Met een platform, ondersteund door een offertetool en ratingsysteem. Lees Meer>>

Webinar digitale strategie in de bouwsector 15 mei

Meer weten over hoe jij hét bouwbedrijf van de toekomst wordt?

In het webinar leggen wij aan de hand van inspirerende voorbeelden uit wat digitale transformatie inhoudt en hoe het impact heeft op de bouwsector. Ook vertellen we je hoe bouwbedrijven kunnen profiteren van een snel veranderde wereld.

Meer informatie en inschrijven voor het webinar van 15 mei >> 

Over de auteur: Ruurd Portman

Ruurd Portman is digitaal strateeg bij PIT Digitale Transformaties en partner van Second Company in diverse transformatietrajecten.

 

 

Ruurd Portman

Heb je een vraag over dit onderwerp?

Technieken

Software development door Second Company

Second Company is specialist in het ontwikkelen, beheren en hosten van maatwerk software integratieoplossingen. Bovendien zijn wij gespecialiseerd in het toepassen van de nieuwste technieken en methodes binnen softwareontwikkeling.

Meer informatie